5 felaktiga myter kring ISO

De fem största myterna om ISO (och varför de är fel)

Många som hör ordet ISO tänker att det är något jobbigt och bara innebär massa pappersarbete. Här reder vi ut fem vanliga myter som gör att företag är rädda för ISO-certifiering eller iaf tänker att det inte är aktuellt för just dem.

Myt 1: “ISO handlar bara om dokument och pappersarbete”
Ett modernt ISO-system handlar inte om pärmar på hyllan. Det handlar om hur ni faktiskt arbetar inte hur ni dokumenterar. Tidigare gick ISO 9001 ut på att tillverkande företag skulle ha noll fel. Nu hamnar det om skapa struktur för göra kunder nöjda nu och i framtiden.

Myt 2: “ISO är bara för stora företag”
Det här är kanske den vanligaste missuppfattningen. ISO-standarder är skalbara det betyder att de kan anpassas till alla typer av företag, oavsett storlek. För mindre företag kan ett ISO-arbete i många fall vara enklare och göra större nytta.

Myt 3: “Det blir dyrt och tidskrävande att bli certifierad”
Förr kunde det stämma, men idag finns kostnadseffektiva och digitala lösningar som gör vägen till certifiering både snabbare och billigare. Med rätt stöd kan ett mindre företag bli certifierat på veckor inte år. Mycket går ut på att beskriva hur ni jobbar idag, era mål och hur ni når målen. Allt måste inte vara perfekt för en ISO-certifiering.

Myt 4: “ISO är bara till för att få ett certifikat på väggen”
Certifikatet är egentligen bara ett bevis på ett ”bra” arbetssätt. Den verkliga nyttan ligger i förbättringarna ni gör längs vägen i kvalitet, miljö, arbetsmiljö eller informationssäkerhet. ISO-arbetet handlar om att driva verksamheten framåt, inte bara uppfylla krav.

Myt 5: “ISO är stelbent och svårt att anpassa”
Tvärtom. ISO-standarder är ramverk, inte regelböcker. De säger VAD som ska finnas på plats, men inte HUR. Så en viktig del är att anpassa arbetet till er egen kultur och era rutiner. Det är just därför ISO fungerar så bra i olika branscher och företagstyper.

Rulla till toppen