Vad är ISO?
ISO gör det lätt att göra rätt
ISO är ett stöd som hjälper företag att göra rätt saker vid rätt tid och använda resurser på ett smart sätt. Målet är att skapa ett tydligt sätt att arbeta där alla kan göra ett bra jobb.
Det finns många olika ISO-standarder som hanterar olika områden. De vanligaste är Kvalitet ISO 9001 för skapa nöjda kunder, ISO 14001 Miljö för bra miljö och ISO 45001 Arbetsmiljö för friska medarbetare. Respektive standard behandlar olika områden men de fungerar på samma sätt och upp till 80% är gemensamt.
ISO standarderna ställer krav på VAD som ska finnas, men det är upp till respektive företag beskriva HUR. Tex finns krav på att olika delar ska vara dokumenterade. Men det finns inte krav på hur dokumenten ska se ut eller var de sparas.
Varför företag ISO-certifierar sig?
Företag ISO-certifierar sig många gånger för att deras kunder ställer krav på ISO-certifiering. Anledningen till att kunderna ställer krav på ISO-certifiering är att det då minskar riskerna för dem själva. De kan känna en större trygghet att deras leverantör ”gör rätt”.
Men det finns flera anledningar till att arbeta med ISO. Företag som arbetar med ISO för mer än att ”kunderna vill det”, brukar nå bättre resultat.
5 vanliga problem i ISO-arbetet
- Vet inte var man ska börja
- Arbetet känns spretigt och det är svårt att få en överblick
- Arbetet skapar inget värde, är bara en pappersprodukt
- Arbetet upplevs ta tid från övriga arbetsuppgifter
- Otydligt vem som ska göra vad
Läs mer om ISO-certifiering i 10 steg
7 ledningsprinciper enligt ISO 9001
ISO baseras på sju ledningsprinciper
Omvärldsanalys (Relationshantering)
Företaget är en del av något större och påverkas av saker runt omkring. Därför behöver företaget förstå omvärlden.
Faktabaserade beslut
ISO kräver att tänker igenom viktiga beslut och att besluten kan följas upp.
Aktivt ledarskap
I ISO är ledarskapet viktigt för att skapa förutsättningar så alla kan göra ett bra jobb.
Medarbetarnas engagemang
Engagerade medarbetare är nyckeln till framgång, enligt ISO.
Processstyrning
Alla delar i företaget är viktiga och en kedja är inte starkare än den svagaste länken. Därför behöver företaget följa upp sina processer.
Kundfokus
För långsiktig framgång behöver företag sträva efter kunder nöjda.
Ständiga förbättring
Utvecklas eller avvecklas. Världen förändras och det måste även framgångsrika företag.
Läs mer på SiS.se.
Mer om ledningsprinciperna
Omvärldsanalys
För att förstå företagets förutsättningar är det viktigt att ständigt analysera omvärlden. Det hjälper oss att prioritera det som är viktigast för företaget. Det är tex intressentanalys, risker & möjligheter samt lagbevakning.
Faktabaserade beslut
För att kunna basera de strategiska beslut på fakta måste företaget samla in relevant information och se till att rätt personer har tillgång till informationen. Våra strategiska beslut inkluderar tex vårt kunderbjudande, vilka mål vi sätter och vilka leverantörer vi samarbetar med.
Aktivt ledarskap
Ett aktivt ledarskap är en förutsättning för ett effektivt företag. Ledningen ansvarar för att skapa förutsättningar för alla att göra ett bra jobb. Det inkluderar bland annat att arbeta med rätt saker på rätt sätt. Det är ledningen som ansvarar för att ledningssystemet fungerar och är tillräckligt bra för att stötta organisationen.
Medarbetarnas engagemang
Det är medarbetarna som skapar värdet i företaget. Engagerade medarbetare är en förutsättning för nöjda kunder. Det är därför centralt att involvera och engagera medarbetarna.
Processstyrning
Det är viktigt att hela företaget arbetar effektivt, tillsammans (inte separata avdelningar). Processstyrning betyder att styra hur respektive del i företaget fungerar och passar ihop med övriga delar. Det är lite som en ritning för ett hus.
Kundfokus
Att uppfylla kundernas krav och förväntningar är företagets viktigaste uppgift. Det är grunden till företagets överlevnad. För att kunna göra kunderna nöjda behövs tre delar. Identifierar kundernas behov, följa upp hur kunderna upplever arbetet och
identifiera kundernas framtida behov.
Ständiga förbättringar
Ett aktivt förbättringsarbete hjälper föetaget att utvecklas och hela tiden bli bättre. Det är viktigt att hela tiden lära av misstag och utvärdera om företaget gör rätt saker.